Marketing: niet moeilijker maken dan dat het is!

Ik kom regelmatig tegen dat ondernemers zo snel mogelijk willen gaan communiceren. ‘Ik wil iets met social media’ of ‘We moeten gaan adverteren’. Prima, dat kan Arrangé zeker voor je regelen. Maar voor wie? Waarom? Waarom nu? En wat gaan we vertellen? Als je het goed wilt doen, zorg je dat je eerst antwoord hebt op dit soort vragen. Dat is marketing.

Met marketing kun je je communicatie effectiever maken. Met marketing weet je beter aan wie je je communicatie moet richten, met welke boodschap en uitstraling, wanneer en via welke weg. Dit helpt het succes van je onderneming te vergroten. Marketing en communicatie kunnen niet zonder elkaar.

Waarom marketing?

Er zijn een hoop redenen waarom je met marketing aan de slag kunt gaan. Vergroten naamsbekendheid, klantenbinding of het direct verhogen van je omzet. Dit kun je allemaal op meerdere manieren bereiken. Waar heeft je klant behoefte aan? Wat werkt?

Stap voor stap

Het vergroten van de naamsbekendheid is vaak al een belangrijke eerste stap. Zorgen dat jouw doelgroep weet dat je er bent. Een stap verder is dat ze ook weten wat je te bieden hebt. Maar vaak is dat niet voldoende. Je moet onderscheidend zijn. Je wilt een bepaald imago neerzetten of versterken. Je doelgroep laten weten wat jouw dienstverlening of product uniek maakt.

Top of mind!

Vervolgens, als dat is gelukt, wil je top of mind blijven. Zorgen dat ze je niet vergeten. Klanten aan je binden. Met marketing breng je dit alles in kaart en speel je hier optimaal op in. 

Samen aan de slag

Eerst samen een kop koffie. Want als je samen dit gaat oppakken, moet je wel op één lijn zitten. Is er een klik? Dan gaan we ervoor!

Doelgroep

We kijken naar je doelgroep. Wie zijn het? Wat zijn hun behoeften? Wat spreekt hen aan en waar kunnen we ze vinden? Dan kijken we hoe jouw bedrijf hieraan tegemoet komt. Bied je het product of de dienst waar je doelgroep naar op zoek is?

Kernwaarden en uitstraling

Passen jouw kernwaarden en uitstraling bij wat de doelgroep aanspreekt? Heb je valkuilen, waar je voor moet waken? In dit proces is het fijn dat iemand van buitenaf met je meedenkt. Arrangé ;-). Een onafhankelijke blik. Dat levert vaak verhelderende inzichten.

Onderscheidend

We zijn nog niet klaar. Het is ook van groot belang om naar de concurrentie te kijken. Wat doen zij? Hoe onderscheidend zijn wij? Alles helder? Maak dan de stap naar succesvolle communicatie.