Heldere en professionele communicatie rondom overname

Interview: Ineke van Belleghem en Iris Cornelissens

Een overname. Het is voor ondernemers vaak een spannend moment waar een hoop bij komt kijken. Ook Ineke van Belleghem en Iris Cornelissens kunnen hierover meepraten. Arrangé mocht hen ondersteunen bij de overname van kapsalon Fluente.

In 1997 richtte Ineke van Belleghem kapsalon Fluente op… haar kindje was geboren! Ineke: ‘Jaren later werd mijn weg vervolgd richting een haarwerkpraktijk. Deze richtte ik in 2015 op. In 2021 wilde ik mij volledig gaan focussen op mijn passie voor haarwerken en besloot ik te stoppen met kapsalon Fluente.’ Haar opvolgster werd gevonden in Iris Cornelissens, die op dat moment al mede-eigenaresse was van de zaak. ‘Een eigen kapsalon is altijd mijn droom geweest. Ik ben nog jong, heb veel ideeën en vind het belangrijk mezelf te blijven ontwikkelen door cursussen te volgen. Ik vond het dan ook een mooie uitdaging om Fluente over te nemen.’

Direct een klik

Voor deze overname schakelden Ineke en Iris de hulp van Arrangé in. Ineke vertelt: ‘Ik had via via van Arrangé gehoord en ik wist dat het een partij uit de buurt is. Samenwerken met lokale ondernemers vind ik belangrijk. Na het sturen van een berichtje konden we snel langskomen en tijdens deze eerste afspraak had ik gelijk een goed gevoel en merkte ik dat we een klik hadden. Dat bleek achteraf ook zo te zijn. Bij Marscha en Simone kun je gewoon jezelf zijn, ook wanneer je het allemaal even niet zo goed weet. En het informele vind ik leuk, ik kan altijd even binnenspringen en hup: de koffie staat klaar!’

Uit handen geven

Dat er heel wat bij een overname komt kijken, dat realiseerden Iris en Ineke zich. Iris: ‘De hulp van Marscha kwam goed van pas. We wisten niet goed hoe we de communicatie rondom de overname het beste aan konden pakken. Voor ons was het natuurlijk allemaal heel spannend, dus dan is het fijn dat er dingen waar we zelf niet veel verstand van hebben, uit handen genomen kunnen worden.’ Ineke vult aan: ‘Ja, het feit dat je dingen uit handen kunt geven is heel prettig. Je hoofd zit zo vol en je moet aan zoveel denken. Dat Marscha meedacht over de planning was dus ook heel fijn. Want wat communiceer je wanneer? Samen hebben we een goede planning gemaakt voor alle verschillende uitingen. Ik was op dat moment zelf ook al bezig met mijn nieuwe praktijk, dus ik liet de communicatie rondom de overname liever aan Arrangé over. Zo wist ik dat het goed ging komen.’

Communicatie op een professionele manier

Ineke: ‘Voor mij was het belangrijk dat we de overname op een professionele manier naar buiten zouden brengen en dat het goed bekend werd. Zo wilden we een brief sturen naar onze klanten en de media informeren.’ Iris: ‘Wij vonden het opstellen van een goede brief lastig. Het was ons gevoel dat op papier moest komen te staan. Marscha heeft ervoor gezorgd dat onze boodschap helder op papier kwam te staan en dit op een manier die passend is bij kapsalon Fluente.’ Ineke: ‘Ik kijk met een positief gevoel terug op hoe de overname is verlopen, zeker ook op communicatiegebied. We hebben alleen maar leuke en positieve reacties gehad.’

Missie geslaagd!

Marscha: 'Bij communicatie omtrent een overname heb je te maken met meerdere partijen. Iedereen staat er anders in. Het uitgangspunt is altijd dat de verschillende betrokkenen 100% tevreden zijn en dat het verhaal naar buiten toe klopt. Als dat zo is, dan is onze missie geslaagd!’

Persoonlijk betrokken

‘De communicatie met Arrangé ging heel soepel,’ sluit Iris af. ‘Marscha en Simone zijn persoonlijk betrokken waardoor de lijntjes kort zijn en het makkelijk is om even een kleine vraag te stellen tussendoor. Ook werd er regelmatig gevraagd: Hé heb je hier al over nagedacht? Of: Is het niet beter om het op deze manier aan te pakken? Dat is fijn!’