Van bedrijfsovernames tot een 100-jarig jubileum!
Interview: Stefan de Schrijver, directeur De Schrijver Vastgoedonderhoud
De allereerste klant van Arrangé! Een mooie en een waardevolle samenwerking… Dit in 2008 met FaktorPlus, een samenwerkingsverband tussen vier partijen, waaronder De Schrijver Vastgoedonderhoud. Directeur Stefan de Schrijver droeg Arrangé destijds voor en dit met succes. We spraken Stefan erover.
‘Weet je wat het vaak is bij bedrijven zoals die van ons?’ begint Stefan. ‘Ze doen wat ze moeten doen, ze zijn goed in hun vak, maar goed communiceren schiet daar vaak bij in. Daarom is het prettig dat je op iemand terug kunt vallen die van communicatie haar vak heeft gemaakt. Ik kende Marscha voor onze samenwerking al als vriendin. Wanneer iemand uit je omgeving een nieuw bedrijf opstart dan is het leuk om diegene een kans te geven. Zo zag ik dat ook bij Marscha, ik wilde Arrangé steunen én als je dan toch iemand nodig hebt… dan is het mooi om haar daarvoor te vragen.’
Positief dwingend
Marscha was destijds een startend ondernemer. Op de vraag of Stefan dat niet spannend vond, reageert hij zonder twijfel: ‘Nee, helemaal niet! Ik kende haar als persoon en wist wat ze kon. Het maakte voor mij niet uit of het een nieuw bedrijf was of niet. Ik baseerde mijn keuze op hoe Marscha is als mens. Ze kan op een positieve manier dwingend zijn. Als ze iets geregeld wilt hebben, dan krijgt ze dat geregeld… geen flauwekul! Dat heb je ook wel nodig in onze branche. Daarnaast wijst ze me op zaken, als ik bijvoorbeeld te lang wacht met iets aanleveren, dan tikt ze me op de vingers. Vanuit die eigenschappen weet je dat het goed komt.’
Betrokken vanaf het eerste moment
‘FaktorPlus is een samenwerking tussen meerdere bedrijven, een vast bouwteam, met onder andere Poppe Installatietechniek en Vlaander Groep. Faktorplus richt zich voornamelijk op renovatiewerkzaamheden. Tegenwoordig zie je dit steeds meer, maar in 2008 bestond dit nog niet in Nederland. We hadden het idee opgedaan in Duitsland. Op dit Duitse voorbeeld na was er verder niks waar we op konden voortborduren. Marscha heeft ons geholpen met alles op te zetten en zorgde voor een hechte samenwerking tussen de onderlinge partijen. Ze was overal bij betrokken.’
Hoogtepunt!
‘Een hoogtepunt was toch wel ons symposium dat plaatsvond op een boot. Marscha heeft de organisatie hiervan op zich genomen en dat pakte perfect uit. Voor ons was dit een heel bijzondere dag, om alles en iedereen zo bij elkaar te krijgen. Mensen vroegen ons na afloop hoe we dat voor elkaar hadden gekregen. Mijn antwoord was dan: ‘Arrangé!’. Zo regelde Marscha veel dingen voor FaktorPlus, zoals ook de vele informatiebijeenkomsten rondom energiebesparing. Het was fijn dat de regie bij haar lag, dan blijft er druk op staan. Als je het zelf doet blijft het vaak liggen, maar als je het uitbesteedt dan wordt het geregeld en komt het voor elkaar. Snel, praktisch en resultaatgericht. Daar is in de loop van de jaren ook niks aan veranderd.’
Communicatie rondom bedrijfsovernames
Marscha werkte niet alleen voor FaktorPlus, maar ook voor een aantal van de bedrijven op zich, waaronder De Schrijver Vastgoedonderhoud. Stefan: ‘Marscha heeft ons twee keer begeleid bij overnames van andere schildersbedrijven, in 2010 en 2012. Dat was iets waarvan we anders na afloop tegen elkaar over zouden zeggen: Daar hadden we eigenlijk meer aandacht aan moeten geven. Dat was nu niet het geval. Alles stond netjes op de website, er werden persberichten geschreven en nieuwe medewerkers moesten een warm welkom krijgen. Het was fijn dat Marscha ons hierbij hielp op communicatievlak. Zo konden wij ons focussen op het operationele vlak.’
100-jarig jubileum, een mijlpaal!
‘Tussen de twee overnames in bestond ons bedrijf 100 jaar! Dat was vanzelfsprekend een mijlpaal en iets wat je niet onopgemerkt voorbij mag laten gaan. We wilden dit groots aanpakken maar daarnaast ook perfect organiseren. Het is super waardevol dat iemand de regie van je overneemt en zorgt dat het inderdaad perfect geregeld wordt. Dat ging van het ontwerpen van de uitnodigingen tot het maken van een presentatie over de nieuwe huisstijl. Van het regelen van de catering tot het voorbereiden van de speeches. De dag verliep perfect én we hebben daar na afloop ook veel complimenten over gekregen. Een mooi moment om op terug te kijken.’
Gegroeid in mogelijkheden
‘Het is heel wat jaar geleden dat we de samenwerking met Arrangé zijn aangegaan. Het is leuk om te zien dat het bedrijf groeit… een mooi kantoor in Hulst en inmiddels twee medewerkers in dienst. Het idee van Arrangé is hetzelfde gebleven, maar het is gegroeid in mogelijkheden. Bijvoorbeeld als het gaat om design-opdrachten zoals het maken van een bewonersbrochure. Arrangé-er Suzanne is dan ons directe aanspreekpunt. Een fijne samenwerking!’