Eens uit een andere hoek

Vaak benadert een klant me rechtstreeks met een marketing- of communicatievraag. Maar dit keer ging het anders. Vanuit Economisch Impuls Zeeland waren ze op zoek naar experts die Zeeuwse deelnemers van een internationaal innovatietraject wilden begeleiden. Of ik dat ook wilde doen vanuit mijn expertise. Ja, natuurlijk!

Het verzoek kwam via een oud-collega, Diana. Rond 2001-2004 werkten we beiden voor het VVV. We waren geen directe collega’s en nadat ik er vertrok hadden we ook geen contact meer, maar we bleven wel gelinkt via social media. Daar zag Diana de afgelopen jaren mijn berichten over Arrangé voorbij komen. En dat zorgde er dus voor dat ze aan mij dacht, toen er een marketing/communicatie-expert gezocht werd. Leuk hè, hoe dat werkt? Het is eigenlijk het schoolvoorbeeld van waarom alle bedrijven actief zouden moeten zijn op social media. 

Toerisme, leuk!

Het innovatietraject heette PROFIT (Professional Framework for Innovation in Tourism), werd door een Interreg subsidie ondersteund en had als doel om innovaties in het toerisme te stimuleren. Alleen dat vond ik al leuk, want ik heb wel wat met toerisme, getuige mijn studie Vrijetijdsmanagement. 

Eén van de onderdelen van het traject was dat de 35 deelnemende Zeeuwse bedrijven individuele coaching en advies van een expert kregen. Afhankelijk van de behoefte van het bedrijf kon dat gaan om expertise op gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, financiën of ICT, maar dus ook marketing/communicatie. Daar kwam ik om de hoek kijken.

Innovatie, wat is dat eigenlijk? 

Ik werd gekoppeld aan de deelnemer ‘Mijn Lievelingsplek’, een overkoepelende organisatie van 17 mini-campings in Zeeland. Mijn eerste vraag aan hen was welke innovatie ze nastreefden. Want bij innovatie denk je toch al snel aan iets groots. Maar soms gaat het ook om kleine dingen, zo concludeerden we, die nog niet eerder uitgeprobeerd of bedacht zijn. Mijn Lievelingsplek wilde de Duitse toeristen, die het begrip mini-camping niet echt kennen, gaan aanspreken. 

Terug naar de basis

Gelukkig hadden ze zelf veel onderzoek gedaan naar wat Duitse toeristen belangrijk vinden. Nu liepen ze echter spaak in ‘hoe nu verder’. Daar heb ik ze bij geholpen. Voornamelijk door ze terug te brengen naar de basis. Wat maakt deze 17 mini-campings uniek en dus aantrekkelijk voor toeristen? Het bleek om de luxe voorzieningen te gaan, maar dat straalden ze naar buiten toe niet altijd uit. Daar lieten ze meer hun agrarische aspect zien. Iets wat de Duitse toerist niet echt aanspreekt. 

Ik zal verder niet teveel de diepte ingaan van wat de precieze oplossingen en adviezen waren, want dan ben je nog wel even aan het lezen. In het kort gaat het erom dat je een goede basis nodig hebt van waaruit innovaties mogelijk worden. Die heb ik ze gegeven. Het belangrijkste voor mij was dat Mijn Lievelingsplek er blij mee was. Ze waren geprikkeld om weer verder te kunnen. Sterker nog, ze zetten diezelfde dag nog de eerste stappen. Mooi hè?